6. sep. 2011

Hvordan sy ”vaffelsøm” med Coverpro og kjedesøm

Vel det måtte prøves!


Da jeg kom hjem fra Danmarks-ferien, ville jeg prøve et av nystoffene til å lage 
en buksedress, med vaffelsøm i overdelen.
Men har tidligere knotet veldig mye for å lage denne vaffelsømmen, 
så et kjøpeplagg måtte granskes nøye;  hvordan er det gjort der?
På kjøpeplagg er jo strikkene så tynne og er sydd med kjedesting fant jeg ut.
Da måtte jeg bare prøve den strikken jeg hadde til  å lage kjedesting.
Tredde coverproen med 1 nål og strikken i griperen, satte trådspenningen i griperen til 0 og sydde i vei. 
Det gikk ikke så bra, men da jeg tok strikken ut av trådspenningen og bare lot 
den henge løst gikk det bedre.

Resultatet ble slik….



Det rynkes, men strikken blir alt for tykk til å brukes.
Da var det full etterforsking på internett for å finne en strikk som er tynnere. 
Lette lenge, men fant ikke noe jeg var fornøyd med, 
og jeg ville jo gjøre dette nå!

Så kom jeg plutselig på at jeg hadde kjøpte en type strikk en gang som
man bruker til å strikke inn i plagg. 
Lette frem denne, men tenkte at den var ALT for tynn.





Tredde maskinen på nytt og etter en del prøving og feiling fikk jeg det til:)
Strikken er tynn men når det blir laget kjede av den blir den sterkere.  

 Buksa har vært i bruk og jeg har ikke hørt at den er raknet.
(dette er bare en prøvelapp, da jeg glemte å ta bilde av innsiden før buksa ble sendt av gårde)



Brukte disse innstillingene på Coverpro 1000 CP:

* 1 nål- midterste – trådspenning 4
* Griper (strikktråd) – trådspenning 0
* Stinglengde – 4
* Differensialtransporteringshjulet – 1,8
*Trykkreguleringsskrue (på toppen av maskinen) – 4 mm .

og slik ble da resultatet tilslutt:




5 kommentarer:

  1. Fantastisk:D Helt genialt sier jeg bare:D

    SvarSlett
  2. Takk for tips. Kanskje jeg skal prøve vaffelsøm en gang og da kan jeg ta med meg dette tipset :-)

    SvarSlett
  3. Så flott bukse da. Vaffelsøm er ingen kunst ( når man først har fått dreisen på det) *hihi*

    Stikk gjerne innom bloggen min. Mitt første blogglotteri er i gang og premien er kjempeflott. Ta sjansen da vel!

    SvarSlett
  4. Du får kjøpt strikk som er nesten som sytråd. De selger de vanligvis der de har vanlig tråd.

    Når du spoler denne på underspolen blir strikken litt stram, slik at strikken strammer stoffet når den er ferdig sydd. Det ser litt slappt ut om du har bare en søm, men når du har sydd flere parallelle sømmer så blir det bra! Ikke sy sømmene for tett, det kan være litt avstand.

    Jeg har "vanlig" symaskin, så det kan jo være annerledes om man har en spesialmaskin. :-)

    SvarSlett
  5. Hei. Har du prøvd det flere ganger? Holder strikken? Det så jo veldig bra ut :)

    SvarSlett